Jeszcze nowszy Ford Focus (05.03.2008 00:00)
Jak szybko płynie czas, widać po częstości zmian, które przechodzi Ford Focus. Jeszcze wielu z nas nie zdążyło się przyzwyczaić do nowej wersji Focusa, a tu mamy kolejną odsłonę. Może opóźnienie w przyswajaniu zmian ma przyczynę w popularności modelu? Tym bardziej zmianę Focusa trzeba odnotować. Będzie to o tyle łatwe, że ostatnia zmiana daleko wykracza poza standardowy face lifting.
Wygląd
Chyba żadnemu z Fordów linia kinetic design nie odpowiada tak bardzo, jak właśnie Focusowi. Z jego nadwoziem doskonale komponują się charakterystyczne elementy konwencji kinetic design: kraty wlotu powietrza w kształcie trapezu, reflektory zachodzące na boki i zdecydowane, pełne powierzchnie. Dolną kratę wlotu powietrza, w kształcie odwróconego trapezu, uzupełnia mniejsza, górna krata zakończona chromowanym paskiem, stanowiącym wizualny łącznik z najnowszymi propozycjami Forda, takimi jak Mondeo i C-MAX. Reflektory biksenonowe i adaptacyjne (AFS) umieszczono w efektownych, zachodzących na boki obudowach. Dla różnych wersji przewidziano różne wykończenia detali stylistycznych - na przykład czarne i chromowane w pojazdach Titanium.
Istotne zmiany obserwujemy także we wnętrzu. Są to: nowe, czytelniejsze wskaźniki, oświetlone - tak jak wszystkie lampki kontrolne - na czerwono; dopracowana ergonomia elementów sterowania nowym sprzętem audio i dwustrefową klimatyzacją. A w wersjach z bogatszym wyposażeniem (Ghia, Titanium i ST) oferowana jest także nowa konsola środkowa z ruchomym podłokietnikiem i czterolitrowym schowkiem oraz dodatkowymi schowkami dla pasażerów na tylnych siedzeniach. Opcjonalnymi elementami są przetwornik 230 V i złącze audio USB. Zestaw wskaźników oraz wykończenie górnej części przednich drzwi wykonane są z nowego, ziarnistego, miękkiego w dotyku syntetycznego materiału. Świetnie prezentują się czerwone fotele z czarnymi przeszyciami oferowane w wersji Gold X.
Technika
Największą nowinką techniczną nowego Focusa jest skrzynia biegów Ford PowerShift. Jest to całkowicie nowa, sześciobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem, łącząca efektywność i dynamikę jazdy mechanicznej skrzyni biegów z łatwością obsługi skrzyni automatycznej. "PowerShift, zgodnie ze swoją nazwą, zapewnia wręcz sportową zmianę biegów, zachowując przy tym wyśmienitą płynność - wyjawia zalety skrzyni Przemysław Półtorak z katowickiego salonu Ford Multexim. Jej szczególną zaletą jest skuteczność przenoszenia dużego momentu obrotowego i swobodny dobór przełożeń, dzięki czemu wydaje się wręcz stworzona do współpracy z dwulitrowym dieslowskim silnikiem o mocy 136 KM".
Podobnie jak większy Ford Mondeo, także nowy Focus wyposażony jest w wygodny system tankowania "Easyfuel" bez korka wlewu paliwa. Jako opcję możemy zamówić przycisk Ford Power, który pozwala na uruchamianie samochodu bez konieczności wkładania kluczyka do stacyjki.
Problem końcowy
Na koniec mamy problem. Drobny, bo związany jedynie z prezentacją cen. Może to kwestia przyzwyczajenia, ale poprzednie cenniki Forda wydawały się czytelniejsze, w klarowny sposób prezentowały korzyści wyboru poszczególnych opcji. Teraz, żeby stwierdzić co jest dodane ekstra w pakietach, trzeba zestawić dwie tabele. Jesteśmy to jednak skłonni wybaczyć, gdyż przyczyną jest zwiększenie opcji, a zatem naszych możliwości wyboru.
Władysław Adamczyk
Zdjęcia: Ford
FORD - inne artykuły:
Ford Ka. Auto nie dla każdego.
19.06.2012 17:41
Kuga dopełnia gamę Forda
08.08.2008 12:22
Pilotażowy program Ford Protect Samochody Używane w Auto-Boss
16.05.2008 19:44
Ford T z 1915 roku i Thunderbird z 1960 roku
27.03.2008 16:58
Jeszcze nowszy Ford Focus
05.03.2008 00:00
|