Części samochodowe droższe o 20%? (30.05.2012 14:03)
Warszawa, 22 maja 2012 r. – Ceny części samochodowych wzrosną o 20%. Ucierpi branża zatrudniająca ponad 225 tys. pracowników. To konsekwencje nowelizacji Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, która właśnie trafiła do Sejmu. Wprowadza ona dla polskich i zagranicznych producentów części motoryzacyjnych działających w naszym kraju oraz dystrybutorów najtrudniejsze warunki funkcjonowania w Europie.
Jutro w Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji Ustawy „Prawo o Ruchu Drogowym oraz niektórych innych ustaw” (druk nr 376), który implementuje europejską Dyrektywę dotyczącą homologacji pojazdów i części motoryzacyjnych. Dyrektywa nakazuje producentom homologację „części lub wyposażenia, które mogą stwarzać znaczne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania układów, które są istotne dla bezpieczeństwa pojazdu lub jego oddziaływania na środowisko”.
Tymczasem polski projekt ustawy mówi w praktyce o homologacji niemal każdej części. Oznacza to, że producenci zobowiązani zostaną do nakładów na czasochłonny i kosztowny proces homologacji również części takich jak np. przysłowiowa już spinka do tapicerki.
„Z naszych szacunków wynika, że te regulacje doprowadzą do wzrostu kosztów produkcji części zamiennych o 20%” – mówi Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. „Zarówno krajowym, jak i zagranicznym producentom części działającym w Polsce i eksportującym swoje wyroby grozi utrata konkurencyjności wobec firm funkcjonujących w innych krajach, na których, zgodnie z europejskimi przepisami, nie ciąży obowiązek homologacji każdej części.”
Nowela prowadzi do przeregulowania rynku i znacząco wykracza poza obszar określony w unijnej dyrektywie. Ucierpią zarówno portfele polskich kierowców, jak i kondycja polskiej branży motoryzacyjnej, jeśli przepisy projektu nie zostaną zmienione na etapie prac parlamentarnych.
Europejska Dyrektywa 2007/46/WE określa, że wymogi stawiane producentom w zakresie homologacji części powinny uwzględniać nie tylko kwestie bezpieczeństwa i ochrony środowiska, ale również interesy konsumentów, producentów i dystrybutorów oraz nie naruszać zasad konkurencji na rynku części zamiennych i wyposażenia. Warto zauważyć, że np. w Wielkiej Brytanii lub w Czechach implementacja Dyrektywy odbyła się wprost, poprzez bezpośrednie przeniesienie zawartych w niej przepisów do prawa krajowego. Pozwoliło to na uniknięcie ryzyka przeregulowania rynku i wynikających z tego negatywnych konsekwencji dla branży i zmotoryzowanych konsumentów.
Niezależna branża motoryzacyjna w Polsce to prawie 28 tysięcy firm (w tym niemal 1000 producentów) tworzących ponad 225 tysięcy miejsc pracy (220 tys. w 2010 roku). Łączna wysokość wpływów z tytułu podatków i składek do ZUS to przeszło 10 mld zł. Wartość produkcji części przekroczyła w 2011 roku 51 mld zł, (w 2010 były to 43 mld zł) z czego towary za ponad 27 mld zł trafiły na eksport (w 2010 roku - 23 mld zł).
- inne artykuły:
Nowy rekord Europy: 2 536 km na jednym baku
19.06.2012 18:52
Motocaina Cup by Philips - Kartingowy Puchar Kobiet już 16 czerwca!
14.06.2012 16:32
Części samochodowe droższe o 20%?
30.05.2012 14:03
Sukces Castrol Team Poland w XIV historycznym rajdzie Monte Carlo
04.02.2011 14:27
OFF-ROAD PL - Mamy mistrzów
02.10.2010 23:50
Polski system podbija europejskie rajdy
01.10.2010 17:43
Woda pod Olsztynem
29.09.2010 11:10
IX runda Mistrzostw Europy Rallycross 2010 - Słomczyn
13.09.2010 14:50
Mistrzostw Europy Rallycross 11-12.09.2010
09.09.2010 15:08
OFF ROAD sport multimedialny
09.09.2010 12:47
AFRICA RACE 2010
13.11.2009 15:49
Legendarne samochody i golf
04.07.2009 20:32
Michelin bezapelacyjnie najlepszy w rajdzie 24h Le Mans 2009
30.04.2009 15:57
Będziemy naprawiać drożej.
16.09.2008 11:48
Bezpieczeństwo staje się modne!
14.08.2008 21:43
EKO DRIVING
14.08.2008 21:15
Michelin - największa opona na świecie
23.07.2008 12:15
Wybór milionów kierowców
15.07.2008 13:24
|